Kunnanvaltuutetut tutustuivat koulumatkoihin
Mikäli kunnanjohtajan ja sivistysjohtajan esittämät kyläkoulujen lakkautukset toteutuisivat, alkaisi Vihdissä ennennäkemätön kuljetusrumba.
Kunnan aikomus kuljettaa viiden koulun ja yhden päiväkodin lapset isompiin yksiköihin vain 148 000 euron kustannuksen lisäyksellä herätti heti ihmetystä kylillä. Tarkempi selvittely osoittikin, että kyseessä on vain ”mutu-tuntumalla” tehty arvio. Kyläkoulujen oppilaiden vanhemmat ovat syksyn aikana tutkineet kuljetusasiaa tarkemmin, ja laskeneet millaisiksi todelliset kustannukset nousisivat. Laskelmien mukaan kulujen lisäys olisi jopa 350 000 euroa.
Laaja kylä
Vihtijärvellä pelätään nyt sitä, että kunnassa ollaan tekemässä isoja päätöksiä tuntematta asiaa lainkaan. Kylä on pinta-alaltaan hyvin laaja, ja välimatkat ovat pitkiä. Vihtijärvellä on yhteistä rajaa Nurmijärven, Hyvinkään, Karkkilan ja Lopen kanssa, ja koululaisia asuu kylän eri puolilla. Kylän itäisimmiltä alueilta Lopen kunnan rajoilta matkaa länsiosiin Nurmijärven rajalle kertyy noin 15 kilometriä. Myös pohjoispuolelta Hyvinkään rajoilta matkaa kylän eteläisimpiin osiin on lähes saman verran. Monilla Vihtijärven koulun oppilailla kuljetusmatka on jo nyt pitkä, ja kuljetukseen käytettävä maksimiaika lähellä ylittymistä.
Pitkät välimatkat, mutkaiset tiet
Perussuomalaisten kunnanvaltuutetut Terhi Mattila ja Juhani Höylä kävivät viime maanantaina tutustumassa Vihtijärven lasten kuljetusmatkoihin. Ylimmäistentiellä Vihtijärvellä asuva kolmen lapsen äiti Tanja Saira oli järjestänyt tutustumiskierroksen, jossa oikeasti ajettiin läpi ne reitit, joita koulutaksi tälläkin hetkellä ajaa. Tanja itse toimi kuljettajana, ja reitti kulki myös Haimoon koululle, jonne vihtijärveläislasten on suunniteltu syksyllä 2015 siirtyvän. Vihtijärven koululta Haimoon koululle matkaa on noin 10 kilometriä.
Molemmat valtuutetut totesivat, että välimatkat todella ovat pitkiä ja tiet mutkaisia. Aikaa koko reitin ajamiseen kului ilman pysähdyksiä 1 tunti ja 40 minuuttia, kilometrejä kertyi 71.
Kuluneen syksyn aikana kuljetuksen piirissä olevien lasten vanhemmat ovat jatkuvasti raportoineet ongelmista. Aikataulussa on vaikea pysyä, ajetaan ylinopeutta, vaaratilanteitakin on jo valitettavasti nähty. Vanhemmat ovat nyt huolissaan, miten ihmeessä kuvio voisi toimia ensi syksynä, kun kuljetettavia oppilaita on 51 ja matka huimasti pidempi. Miten monta taksia tarvitaan? Miten pitkiä ovat odotteluajat? Miten lasten arkielämä muuttuu? Mitä järkeä on siirtää rahaa opettajien palkkakuluista kuljetusyrityksille?
Terhi Mattila (vas.), Tanja Saira ja Juhani Höylä päättivät kierroksen Vihtijärven koulun pihalle.
Miten Haimoon koulussa edes on tilaa?
Haimoon uudelle koululle ajettuaan kierroksella olijat poikkesivat katsomaan koulua myös sisältä, sillä ovet olivat avoinna eikä missään näkynyt kulkua rajoittavia tai kieltäviä kylttejä. Omatoiminen kouluun tutustuminen herätti kysymyksen siitä, miten Vihtijärven oppilaat kouluun todellisuudessa mahtuisivat. Varsinaisia luokkia oli vain viisi. Niihin oli sijoitettu parikymmentä pulpettia per luokka, mikä vaikutti aika lailla maksimilta luokan kokoon nähden, Saira kertoo. Viiden luokan lisäksi oli puukäsityöluokka sekä taitoaineiden luokka. Ruokalatila vaikutti hyvin pieneltä.
Haimoon koulun hankesuunnitelman mukaan koulussa kuitenkin on 144 oppilaspaikkaa. Onko tämä vain laskennallinen luku neliömääriin nähden, vai mihin se perustuu? Onko heti koulun valmistuttua luovuttava teknisten töiden sekä taitoaineiden luokista? Jääkö koulu heti valmistuttuaan liian pieneksi, syntyykö heti tarve laajentaa? Mitä se maksaisi?
Vihtijärven tutustumiskierrokselle saivat alun perin kutsun kaikki kunnanvaltuutetut. Mattilan ja Höylän lisäksi vain kuusi valtuutettua vastasi sähköpostitse lähetettyyn kutsuun.
Tanja Saira tarjosi kahvit valtuutetuille kylätalolla.
(16.10.2014 HE, kuvat Tanja Saira ja HE)