Kyläkoulujen lakkauttamisen seuraukset kiinnostavat japanilaista tutkijaa
Kyläkoulujen lakkauttamisen seuraukset kiinnostavat Japanilaista tutkijaa
Japanilainen tutkija Kazuhiro Musha Chubun yliopistosta Japanista kävi Vihtijärvellä tiistaina 30.12. keräämässä aineistoa kyläkoulujen lakkauttamista käsittelevään tutkimukseensa. Tulkkina toimi Henna Valkama My Suomi Oy:stä ja vierailun emäntänä oli Vihtijärven koulun vanhempainyhdistyksen puheenjohtaja Anu Nilsson. Vihtijärvelle vieraat saapuivat suoraan sivistysjohtaja Marjo Ojajärven tapaamisesta.
"Kotoisaa!", totesi Naganosta kotoisin oleva Kazuhiro Musha saapuessaan Vihtijärven koululle. "Lunta, kuten meillä. Japanissakin koulut on perinteisesti rakennettu kylien parhaille paikoille".
Koulun tilojen lämmitys on laitettu säästöliekille loman ajaksi. Japanilaiselle vieraalle ja hänen tulkilleen tarjottiinkin kahvit vähän lämpimämmässä kylätalon toimistossa.
Marttojen tekemille sukille oli taas käyttöä.
Japanissa syntyy nykyään vähemmän lapsia kun aikaisemmin ihmisten keskittyessä uran luomiseen ja työhön. Meneillään on pienten koulujen lakkauttamisaalto ja yhdistäminen suurempiin yksiköihin. Vieraamme tutkija Musha tutkii kyläkoulujen lakkauttamisiin liittyviä asioita ja niistä seuraavia vaikutuksia. Vinkki vierailusta Vihtiin saatiin kyläkoulujen lakkautusuhkasta kertoneen Helsingin Sanomien jutun perusteella syksyllä.
Yhteisöjen sisällä Japanissa ollaan montaa mieltä pienten koulujen yhdistämisestä isompiin yksikköihin. Miten kyläläiset suhtautuivat koulun lakkautusajatukseen Vihtijärvellä? Kuinka vanhemmat ja kyläläiset toimivat? Onko tietoa siitä, kuinka kyläkoulun lakkauttaminen vaikuttaa kyliin? Tämän tyyppiset kysymykset kiinnostivat tutkijaamme.
Japanissa, kuten Vihtijärvelläkin on vallalla näkemys siitä, että mitä monipuolisempia oppimisympäristöjä on olemassa, sen parempi. Japanissa kuitenkin suositaan sitä, että opettajat vaihtavat työpaikkoja parin vuoden välein, tämän uskotaan tuovan monimuotoisuutta opetukseen. Ainakin Vihtijärvellä vanhempien silmin tilanne nähdään vähän toisin; kun opettaja oppii tuntemaan oppilaansa, löytyvät ajan myötä myös yleensä kullekin oppilaalle parhaat oppimiskeinot.
Tutkijavierailu oli lyhyt, mutta hyvin intensiivinen ja käänsi ainakin toimittajan huomion jälleen kerran siihen, mitä todella tapahtuisi jos kyläkoulu Vihtijärvellä lakkautettaisiin.
(30.12.2014 KP)