Oppilaiden tarinoita

01.09.2011 Koululaisten syksyinen retkipäivä

Tiistaina 23. elokuuta lähdimme yhdeksältä kävelemään koululta Kuuselan Anulle ja Eskolle. Perillä tytöt pääsivät heti saunaan ja uimaan poikien soudellessa ja polkuveneillessä.

Pian alkoi makkaranpaisto ja makkaraa riitti yllin kyllin. Saimme myös Anun tekemää ihanaa mehua ja taatelikakkua. Sitten kun tytöt olivat uineen tarpeeksi, oli poikien vuoro, ja tytöt pääsivät vuorostaan soutamaan ja polkuveneilemään. Jotkut myös pelasivat sulkapalloa ja jalkapalloa nurmikolla. Muutamat pojat innostuivat kalastamaan ja saivat neljä sinttiä; yhden särjen ja kolme ahventa.

Hauska silta vei pikkusaareen, jossa oli houkuttelevan näköinen kiipeilypuu, mutta tytöt eivät viitsineet kiipeillä siihen kun ympärillä oli niin paljon nokkosia. Popsimme myös rinteessä kasvavia puolukoita. Kaikilla oli tosi kivaa. Tylsää oli vain se, että retki loppui ja piti palata koululle. Näin kivoja koulupäiviä toivomme lisää! Anu toivotti meidän tervetulleiksi uudelleen, vaikkapa talviretkelle laskemaan mäkeä ja pilkkimään.

Kiitos Anu ja Esko, tulemme mieluusti uudestaan!

Retken jälkeen tehtyjä kuvakertomuksia ja kortteja.

Vihtijärven koulu kiittää!

Tämän tekstin ovat kirjoittaneet yhdessä Vihtijärven koulun kolmasluokkalaiset

19.12.2010 Koululaisten retki Espooseen 2.12.2010

Kävimme koulun koko väellä talomuseo Glimsissä, Espoossa.

Glimsin talomuseossa.

Lähdimme bussilla matkaan aamulla kello kahdeksan maissa. Matka oli aika rauhaisa, mutta mukava. Se kesti noin 45 minuuttia.
Kun saavuimme Glimsiin, sää oli talvinen. Leutoa oli, mutta aurinko ei paistanut. Lunta kyllä riitti!
Menimme latoon, joka oli täynnä vanhoja talvikulkuvälineitä. Näimme myös vanhanaikaisen sammutuskärryn.
Jatkoimme matkaa ja näimme aidon näköisen hevosen, mutta se olikin tehty puusta! Ihailimme hevosta hetken aikaa ja sitten menimme hevostalliin. Sielläkin oli puinen hevonen. Tallissa näimme pieniä hevosen karsinoita.

Hevosia tallissa.

Menimme katsomaan muita ulkorakennuksia. Siellä oli pyykkitupa, kaljantekolaite ja keittiö.
Lopuksi astuimme sisään vanhaan tupaan. Sisällä istuimme
joulupöydän ääreen. Pöydällä oli jouluruokaa, mutta se ei ollut aitoa. Opas kertoi meille vanhan ajan joulusta.
Teimme hieman matkamuisto-ostoksia , ja sitten olikin jo aika mennä bussille.

- Moona ja Noora -

Matka jatkui kohti modernin taiteen museota Emmaa...

Näimme ensimmäiseksi pienen dokumenttiesityksen. Se kertoi siitä, miten Kiinassa entiseen aikaan sidottiin tyttöjen jalat niin, että ne eivät voineet kasvaa. Katsoimme kiinnostavaa videota hetken.
Sen jälkeen menimme Viivi & Wagner-sarjakuvanäyttelyyn. Siellä oli paljon hauskoja sarjakuvia. Näyttelyssä pyöri myös sarjakuvantekofilmi.
Sitten oli vuorossa  näyttely kiinalaisesta silkistä. Esillä oli upeita ja kauniita kankaita, koristeita ja vaatteita, toiset niistä ikivanhoja.
Seuraavaksi tutustuimme  Katja Tukiaisen  Good Heavens! - nimiseen maalausinstallaatioon. Se oli todella upea ja hieman hauskakin.
Tukiaisen näyttelyhuone oli aika vaaleanpunainen ja muutenkin värikäs.
Emmassa oli kiva matkamuistokauppa josta ostimme paljon
kaikenlaisia tavaroita ja ehkä vähän makeisiakin.
Lopuksi lähdimme koulua kohti.
Museoissa oli tosi kivaa!
- Ida  ja Paju -

Kuvat: Piia Niskala

10.11.2009 Koulun Halloween 1.11.2009

Perjantaina oli koulussa kuhinaa, kun oppilaiden päässä tuntui pyörivän vain yksi ajatus - halloween! Ruokailua edeltävä oppitunti oli koko koulun yhteinen halloweenrieha, jolloin vastaan tuli toinen toistaan hurjempia ilmestyksiä noidista ja viikatemiehistä aina kummituksiin ja itse Draculaan!

Velhoja ja noitia...

...ja itse Dracula.

Valot oli himmennetty ja kynttilä sytytetty komeaan  kurpitsalyhtyyn, jonka opettaja Eija Jokinen oli taiteillut Unto Lepistön lahjoittamasta suuresta kurpitsasta. Naamioitunut Eija tarjoili kaikille herkuteltavaksi pääkalloja ja kirpeitä karpaloita Michael Jacksonin Thrillerin soidessa taustalla.

Pienoispääkalloja tarjolla...

...Koulun Wanha Kummitus.

Kun oppilaille oli selvinnyt ison ympäriinsä liihottelevan kummituksen henkilöllisyys, kaivoi kummitus kameran esiin tallentaakseen tunnelmapaloja myös muiden kyläläisten nähtäväksi. Musiikki soi ja osa oppilaista innostui hieman tanssimaan ja mittelemään viikatteillaan ja kirveillään... Kummajaisten karnevaali päättyi ruokailuun, mutta vielä välitunnillakin vilahteli pihalla omituisia otuksia satunnaisten ohikulkijoiden ihmetykseksi...!

Iloinen Halloween-kurpitsa.

(Teksti ja kuvat koulun kirjeenvaihtajamme Seija Siltala, kummituskuva Eija Jokinen)

07.10.2009 Koulun syysretki 2009

Iloinen puheensorina pulppusi kylän teillä tiistaiaamuna 15.9., kun kaikki Vihtijärven koulun oppilaat opettajineen suuntasivat tiistaiaamuna retkelle kohti Komilampea. Tietä näyttäen johti Eija Jokinen eloisaa kulkuetta rehtori Ville Kiurun valvoessa joukon etenemistä häntäpäässä. N. 2,5 kilometrin matka
käveltiin edestakaisin, eli retkipäivä korvasi hyvin tiistain liikuntatunnit.

Koululaiset retkellä.

Sää ei olisi voinut olla parempi - uskomattoman lämmin ja kaunis syyskuun päivä! Perillä odotti tyynen kaunis lampi ja lapset innostuivat onkimaan, heittämään leipiä, kiipeilemään puihin ja levittämään rannan
hiekkakasaa.

Retkeilyä.

Onkijat Komilammella.

Oppilaat pääsivät mittelemään taitojaan tarkkuusheitossa kun tavoitteena oli saada osumaan kävyt ämpäriin. Kävynheittofinaaliin pääsivät Miko Rytkönen, Jasse Vihtkari sekä Matias Pullinen.
Päivän toinen ja vähintään yhtä haastava kilpalaji oli pituusheitto - tulitikuilla! Menestyjät löytyivät jälleen viidesluokkalaisista Miko Rytkösen voittaessa poikien ja Mona Vihtkarin voittaessa tyttöjen sarjan.

Tikunheittokisan voittajat.

Grillausta.

Grillimakkarat menivät viimeistä myöden kaupaksi eikä paluumatkalle tarvinnut tyhjin vatsoin lähteä. Paluumatka eri reittiä kirvoitti oppilailta kirjavia arvauksia reitin pituudesta, mutta kun vihdoin päästiin takaisin koulun pihaan, voitiin todeta retkipäivä erittäin onnistuneeksi erilaiseksi koulupäiväksi - jopa ikimuistoiseksi!

Teksti ja kuvat Seija Siltala

13.02.2009 Muistelua elokuulta: Kesäretkellä

Oli elokuinen, aurinkoinen torstaiaamu.
Olimme juuri syöneet ruuan luokassa ja aloimme tehdä lähtöä kesäretkelle Anu Kuuselan luokse. Kävelimme tien reunaa pitkin ja matka sujui kohtalaisen hyvin.
Perillä osa oppilaista vaihtoi vaatteet uimapukuun ja toiset juoksivat rantaan paistamaan makkaraa.

Teimme myös muutaman haastattelun.
Kolmasluokkalaisen Matin mielestä Anun luona on mukavaa. Matin lempipuuhia ovat uiminen, kalastaminen ja makkaran paisto.

Iiris viitosluokalta sanoi pitävänsä uimisesta, veneilystä ja makkarasta. Myös Iiriksen mielestä Anun luona on kivaa.

Matias kuutosluokalta sanoi lyhyesti pitävänsä kanootilla melomisesta.

Ykkösluokkalaisten Tuomaksen ja Tuukan mielestä on kiva katsoa, kun toiset uivat.
-Haluaisimme tulla uudelleenkin, kertoivat pojat innostunesti.

Kun haastattelimme rehtori Ville Kiurua, hän kertoi pitävänsä kahvista ja makkarasta.
- Paikka on hieno, kommentoi rehtori
Haastattelun aikana osa oppilaista paistoi makkaraa, osa ui ja meloi. Onkijoita ei ollut ollenkaan.
Pian aloimme tehdä lähtöä takaisin koululle. Matka sujui nopeasti, pian olimme koululla ja kaikki pääsivät kotiin.