Piparipäivä ja laaja-alaiset oppimiskokonaisuudet

Piparipäivä ja laaja-alaiset oppimiskokonaisuudet

Lukuvuoden 2016-2017 alkaessa astui voimaan uusi opetussuunnitelma. Uuden Opsin mukaan koulussa tulee entistä enemmän keskittyä oppiainerajoja ylittävään toimintaan. Sen sijaan, että biologian tunnilla puhumme veden kiertokulusta, kemian tunnilla puhumme veden olomuodoista ja kuvaamataidon tunnilla maalaamme järvimaiseman, voimme yhdistää nämä kaikki ja puhua vain vedestä.

Uusi opetussuunnitelma vaatii uudenlaista lähestymistapaa opettajilta ja myös oppilailta. Ops velvoittaa opettajia, mutta asettaa myös oppilaat aktiivisiksi osallistujiksi. Sen sijaan, että tieto tuotaisiin oppilaiden luo, on opettajan tehtävänä ohjata oppilas tiedon luo ja auttaa oppilaita löytämään tiedon tulvasta oleellinen. Paitsi uudenlaista lähestymistapaa oppimiseen, opetussuunnitelma myös ohjaa kouluja tekemään yhteistyötä eri tahojen kanssa. Koulujen vastuulle jää pitkälti miettiä, mitä nämä yhteistyötahot voisivat olla.

Vihtijärven koululla olemme onnekkaita, sillä aktiivisia ja innostuneita ihmisiä kylältä löytyy. Vihtijärven Marttojen Eija Jokinen oli loistava yhteistyökumppani, kun lähdimme miettimään, millaista kokonaisuutta koululla voitaisiin toteuttaa. Idea leivontapäivästä syntyi nopeasti ja piparipäivän ympärille rakennettiin eri oppiaineiden kokonaisuus.

Piparien leivonta itsessään ei suinkaan kaikille oppilaille ole uutta ja ihmeellistä. Mutta harvemmin sitä pysähdytään pohtimaan, miten ruokasooda taikinaan vaikuttaa, miten toimitaan, jos reseptin taikinamäärä ei vastaakaan tarvetta ja millaisia puhtauteen liittyviä seikkoja tulee ottaa huomioon, kun työskennellään ruoka-aineiden parissa. Matematiikan, kemian ja arjen taitojen ohella jouluiseen piparipäivään kuuluu tietysti musiikkia, kuvaamataidetta, yhdessä tekemistä ja aktiivista osallistumista.

Punaisen koulun väki pääsi vanhemman polven etuoikeudella taikinaa tekemään. Ensin tarvittiin tietysti resepti ja vieläpä sopivan kokoinen, joten työ aloitettiin jo edeltävällä viikolla tiedonhaulla. Tiistain taikinatalkoot sujuivat iloisissa merkeissä Eijan ohjeistuksella ja keskiviikkona ryhdyttiin sitten tositoimiin, kun kaikki 48 oppilasta pääsivät keittiöön.

 
Piparkakkujen tekeminen oli monelle tuttua hommaa.

Tunnelma keittiössä oli iloinen koko päivän. Leivontaryhmät saivat jauhoisen olemuksen ja pipareja valmistui runsaasti. Onnellisimpia taisivat leipurit kuitenkin olla siitä, kun saivat omat vuoronsa päätteeksi maistaa taikinaa.


Paistovastaavana toimi Marttojen edustajana Eila Rouvali.

Muiden leipoessa oli loppuväki myös jouluisessa työssä. Joulukorttipajassa valmistui huiman hienoja tuotoksia ja Joulutarina hiljensi oppilaat nauttimaan Nikolauksen tarusta.

Uusi opetussuunnitelma on herättänyt paljon keskustelua puolesta ja vastaan, mutta ainakin tällaisina päivinä, kun elämykset ja itse tekeminen ovat keskiössä, huomaa miten taitavia ja innokkaita tekijöitä lapset ovat, kun heille vaan antaa vapauden toteuttaa ideoitaan.

(29.11.2016 Suvi Salonen, kuvat Päivi Kangas ja Eila Rouvali)

Klikkaamalla lisätietoja